Digitalslöjd

I Digitalslöjd så bygger vi vidare på Räkna med Python och du kommer lära dig att förstå ellära, elektronikkomponenter, konstruktionsregler och hur du programmerar effektivt.

Bokens författare Jörgen Städje är en van skribent och en flitigt använd teknikjournalist med civilinjegjörsbakgrund.

Omfattning
Meningen med kursen är att skapa medvetenhet och att eleven skall kunna se och förstå datorerna, kunna bygga själv, felsöka och komma vidare med Pythonprogrammering. Boken är tänkt att använda under hela högstadiet och du har en bok för alla klasser. Digitalslöjd lämpar sig även för gymnasiet, speciellt nu i början då eleverna inte har någon grund att stå på. För gymnasieelever och för de riktigt intresserade finns några extra experiment med en högre svårighetsgrad.

Ämnesövergripande

Även om tyngden på boken är fysik/teknik, så är det flera ämnen som lyfts. Bland annat kan du bygga din egen förvaringslåda, en docka som vi senare programmerar att blåsa såpbubblor, en väderstation som kan användas i naturkunskapen och musiken blandas in när du lär dig hur ljud fungerar. Även bild och språk vävs naturligt in tillsammans med programmeringen.

Experimenten
Experimenten innehåller allt från enkla, blinkande lysdioder, väderstationer, EKG-utrustning till styrning och reglering av motorer. Längre fram i kursen kan experimenten kombineras för att ge mer avancerade funktioner, genom att man t.ex. lägger till en display för att visa mätresultat eller grafik. Experimenten är uppdelade i 3 nivåer samt en mer avancerad del.

  

Öppen maskinvara

All vår maskinvara och alla program är öppen källkod, för att eleverna skall kunna studera allt på djupet utan begränsningar.

Vi anordnar även kurser i Digitalslöjd, se fliken ”Kurser” för mer information.